3 januari 2012

Jag såg en stjärna falla


Stella splendens
- strålande stjärna i bergen.
(Medeltida pilgrimssång)

Ikväll såg jag ett stjärnfall, klaraste och tydligaste jag någonsin sett och det för mina tankar in på stjärnans betydelse. Så här års i juletid är den ju en central vägvisare. Den visade vägen för herdarna på ängen och för de tre visemännen som gjorde en lång resa för att möta Kristus. Det jag förundras över just nu är också att i en av legenderna kring Santiago de Compostela får stjärnan åter betydelse. Där står "På 800-talet fann några astronomer att en stjärna lyste starkt mot en liten oansenlig kustby i spanska Galicien. Man reste dit och med spade och hacka grävde där ”spotlighten” var som mest centrerad. Man fann då några mänskliga skelettrester, som man med den tidens vetenskapliga exakthet bestämde att det var Aposteln Jakobs kvarlevor"1. Iago ska således också betyda Jakob på spanska och Compostela är ett namn med stjärnglans.

En sång som snurrat i mitt huvud ett tag nu är till en av de danser vi dansar i medeltids- och renässansdansgruppen Capriole. Det är till en medeltida sång som pilgrimmerna i Spanien sjöng och kanske dansade till i klostret Montserrat. Kanske är den stjärnan "Santiago de Compostela" som lyser bortom bergen. Stjärnan som är drivkraften i deras vandring och som leder dem mot deras individuella mål.

Stjärnorna syns bäst sedan det blivit mörkt. När vi famlar oss fram behöver vi ett tydligt mål som visar riktningen. Inte alltid vi vet var vi ska, det är då en ledstjärna behövs som bäst? Vi får likt de visemännen och astronomerna ge oss ut på en vandring ledd av våra ledstjärnor? Lita på att den vet vägen. Vilka ledstjärnor har vi i våra liv? Vad är min ledstjärna?  Vad är era ledstjärnor?

Å, plötsligt tänds ett helt nytt ljus över min vandring. Santiago de Compostela får en helt ny betydelse för mig. Jag fick min första yttre kallelse när jag upplevde att jag befann mig i ett mörker och inte visste åt vilket håll jag skulle gå. Jag behövde ett mål och Santiago de Compostela är stjärnan som då lysste upp min väg och visade riktningen. Det här får jag nog meditera vidare över, ännu en i raden av märkliga händelser i mitt liv.




--------------------
1 http://skroenor.com/pilgrimsmussla.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar