5 januari 2012

Skatter

Gårdagens tankar lever vidare om vad stjärnan vill visa oss. Tankarna har rört sig i riktningen mot de olika rikedomar och skatter vi finner eller får i i livet. Vad fann herdarna och de tre vise männen vid stallet? Ett litet barn men också världens största gåva, en dyrbar skatt.

Fyndet av S:t Jakob kanske man inte tänker som en skatt i första anblicken. Men allt vad han kommit att betyda för människor genom århundradena är väl också en skatt om någon. Oavsett vad människorna funnit på sina olika vandringar. Alla erfarenheter, all kunskap, alla insikter blir ovärderliga skatter i varje människas liv skulle jag vilja påstå. De är som pärlan i musslan, det börjar som ett skavande gruskorn när det omhöljs med pärleomor och blir en dyrbar och skimrande pärla.

Vilka skatter kommer jag finna på min väg? Vilka skatter kommer ges mig som en gåva? De uppenbarar sig på olika sätt när vi minst anar det. Jag påminner mig om den stund för några månader sedan då jag plötsligt befann mig vid slutet av regnbågen och det som hände där. Det sägs att vid slutet av regnbågen finns en skatt, en kruka med guld. Jag fann ingen kruka med guld men jag fick frid och glädje i mitt hjärta, två av andens frukter1. Jag lägger dem till mina övriga pärlor som jag funnit i livet och på min vandring genom livet kommer jag att upptäcka fler skatter som ges mig när jag minst anar det. Pärlorna lär mig att leva och jag vilar i förvissningen om löftet: “Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.” (Matt 6:19-21).  För livet måste levas helhjärtat, i alla fall om jag ska vara med, annars kan det få vara.


----------------------------------------------------
1 Gal 5:22-23

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar